Thursday, February 3, 2011

Mengelau...

SALAM...
"Mengelau" merupakan satu cara mengail ikan haruan dengan mengoncat atau menggedik umpan di atas permukaan air di tebing-tebing sungai sambil berjalan perlahan-lahan. Ikan haruan yang marah pada mangsanya akan menyambar umpan tersebut. Ikan haruan yang menjadi kegemaran pengail ialah yang membawa anak. Ibu haruan biasanya besar seberat satu kilo yang membawa anak. 
 
Bok (rod) "mengelau" selalunya dibuat daripada buluh beting yang agak panjang. Hujungnya disalai dengan api dan dilentur seakan-akan huruf separa "U". Ia menggunakan tali yang dipintal atau perambut di hujungnya dengan mata kail yang agak besar yang boleh dibeli atau dibentuk sendiri.
Umpan yang digunakan ialah seekor katak minyak atau anak ayam. Anak ayam digunakan bagi mengacah anak-anak haruan supaya bertempiaran. Ibu haruan yang marah anaknya diusik akan menyambar anak ayam tersebut lalu membawa padahnya di mata kail. 

Biasanya aktiviti "mengelau" dilakukan pada waktu malam ataupun hampir pagi. Waktu ini dikatakan "masa ikan tengah galak" atau lapar. Setelah bakul atau raga penuh diisi, pengail akan pulang dengan penuh kepuasan...
  INFO EHSAN DARI www.mykedah2.com

MENGELAU..x ramai yg tau aper dia mengelau..teknik..waktu..petua..MENGELAU nie adalah cara tradisional pancing IKAN HARUAN yang mana dijalankan hanya waktu malam..benda yang paling penting dalam aktiviti MENGELAU nie ialah KEBERANIAN..bukan sbb ape..byk risiko..BINTANG BERBISA..ORANG SAMUN..HANTU..ORG KMPG DTG PUKUL INGATKAN PENCURI.. mcm2 lagi risiko dia..kalau x brani..susah la skit nak ajak turun MENGELAU..sbb..nt yg BERANI jadi TAKUT..

Nak dijadikan cite..aku cuti panjang arie tu..balik kmpg (Perlis)..kalau dah balik sana..otak aku secara otomatik akan teringatkan MENGELAU..susah nak pandai..aku ambik masa hampir dua tahun untuk pandai semua aspek dalam MENGELAU..

Dari teknik..petua..waktu dan keadaan air sungai perlu di ambik kire..kalau tidak..PENAT PUKOI KAKI kata org perlis...(penat bejalan)..Rod yang digunakan ialah rod telescop..panjang lbh kurang 15 kaki..mcm gambar bawah nie..

Nie gambar abah aku (kanan) ngan bdk2 (DEE RIMAU, (kiri) WAN KELEMBOI (tengah) yg dok ikot selalu turun MENGELAU..malam pekat..aku sengaja x buang tarikh n masa kat gambar tu..senang korang nak tau waktu dia..

KEADAAN PARAS dan AIR SUNGAI atau PARIT menjadi faktor PALING PENTING dalam aktiviti nie..lepas dah tau KEADAAN SUNGAI baru kita tau teknik yg macam mana perlu diguna pakai..kalau AIR DERAS (laju) kita kena HERET katak rapat dgn tebing..kalau air x begerak..kena HERET agak2 sekaki dari tebing..kalau sungai kecik..kena HERET ke tengah sungai (parit)..gambar bawah nie keadaan sungai yg kami mengelau malam tu...

Ha...apa mcm..ade BERAN ker nak join..kalau nasib..tempat ader lampu cerah la..kalau x der..alamatnyer begelap la..MENGELAU nie x bleh ramai2..bising2..ikan besar2 amatlah SENSETIF pada BUNYI mahupun LAMPU..lampu torchlight tidak dibenarkan sama sekali bukak melainkn waktu2 KECEMASAN..BEJALAN SAMBIL HERET kail plak x bleh berbunyi..kena tapak PERLAHAN2..pas tu..x bleh HERET KAIL dalam 2,3 org setempat..kena duduk jauh2..sungai panjang...so..pandai2 la carik port nak HERET KAIL..

Bukan x penah kena kacau ngan HANTU kalau MENGELAU nie..byk kali..stakat BULU TENGKOK tetiba naik..BUNYI TAPAK KAKI ORG IKUT BELAKANG..beralih blkg x der sapa pon..BUNYI2 PELIK DALAM SEMAK...BALAS (rembat) IKAN X NAIK..RASA KENE TEPUK BAHU...NAMPAK API SEBESAR BOLA SEPAK KAT TENGAH2 BENDANG (orang panggil TEGELONG atau HANTU RAYA)...TU SEMUA PERKARA BIASA..

Kawan ayah aku penah 'DIA' BAWAK BEJALAN JAUH..kawan ayah aku ingatkan ayah aku depan dia..so..dia ikut la..BLKG dia dah jalan jauh..smp abh aku CALL dia tanya dia kat belah mana..Pak Tam aku selaku SIFU kami dah lali kena 'KACAU'..smpaikan tunjuk muka..siap bersembang..tau2 bila tanya org kmpg situ..depa kata "EH...DIA TU DAH LAMA X DAK DAH (meninggal)..BILA HANG JUMPA DIA...??"....Hahahahhaha...Pak Tam aku sudah 'TERKENA'...

Gambar nie tunjukkan TEKNIK MENGELAU..
 PERATIKAN gambar nie betul2..nie la MENGELAU..disebabkan nak masuk dalam blog..segala TEKNIK dilanggar..FLASH CAMERA akan sebbkan ikan lari..HERET terlalu rapat pon x betol..nt ikan takot nak HENTAM KATAK...korang bayangkan dalam GELAP PEKAT MALAM..x nampak AIR..x nampak KAIL..just gunakan telinga untuk tahu ikan SAMBAR UMPAN.. Gambar aku yg depan (baju hitam)..korang perati betul2 aku sandang PLASTIK BERAS yg dah di modifite..ikan tali untuk sandang..senang kalau haruan naik..masukkan je dalam plastik tu..kadang2 tekejut Haruan MENGELUPOR dalam tu...mau nyer tidak..tengah senyap sunyi...SENSORANG plak tu...TERNAIK gak la DARAH SMP KEPALA sbb terkejut..hahahhaha...


 Nie hasil di PORT PERTAMA..MENGELAU nie kite kena tukar2 sungai..bukan hanya SUNGAI 1 kmpg je..kene TUKAR2 sungai kalau nak hasil byk..so..byk la kampung diredah..antara SUNGAI yg popular untuk mengelau ialah KMPG PIDA..area kodiang..KMPG SUNGAI AYAM DAGING..SUNGAI SEMUT GATAI..SUNGAI BUKIT HANTU..byk lagi la port2 sungai sekitar KEDAH DAN PERLIS..

 RAGA besi nie buat sendiri..TARAK JUAI PUNYA..BARANG TRADISIONAL yg diupgrade..kalau dulu kita pakai buluh..skg pakai BESI..tahan lama skit..

Nie antara tangkapan terbesar malam tu..hampir 1.5kg..nak jadi citer..malam tu ikan kurang mkn..sungai byk air (paras air tinggi)..AIR LAJU..ANGIN TIMUR kuat sgt..smpi wujudkan ALUN kat AIR SUNGAI..tu antara faktor2 ikan x HENTAM KAIL...

Paras air yg sesuai untuk mengelau nie kalau bleh AIR SUNGAI hampir2 kering..dalam 2/4 kelebaran sungai..HAAAAA....waktu tu..x smpai 4,5 tapak..HARUAN HENTAM KATAK..4,5 tapak..HENTAM LAGI..2 tapak...HENTAM LAGI..tu yg kadang2 1 malam bleh smp 30kg hasil tangkapan..RAGA yg gambar atas tu..penuh dgn ikan..smp x bleh nak sumbat dah..kena letak dalam bakul moto..TU LA PENANGAN MENGELAU..BYK HARUAN KITA BLEH TANGKAP..

Tangkapan byk2 tu kitaorg buat kering..lepas tu jual...RM40 sekilo..kalau nak tau rasa dia (tanya yob sport..aku ader bg kat dia mkn buat ubat)...MENGELAU jugak menjadi side income pada orang kampung dan kaki MENGELAU...

 DEE RIMAU tgh posing dengan haruan terbesar malam tu..

Jam dah menunjukkan jam 5.20am..nie la antara hasil yg kami dpt lepas 4,5 kali berubah sungai..hasil KURANG MEMUASKAN..tu yg sy cakap kat awal2 post td..PENAT PUKOI KAKI...kebanyakan sungai air byk lagi..skg mmg dah mula TIMOQ (musim kemarau)..tp..PADI x ambik lagi..maksudnya AIR SUNGAI org x lepaskan abis lagi...dalam 2,3 minggu lagi AIR SUNGAI CANTIK..makin kering..so..x kesampaian HAJAT aku nak REMBAT ikan Haruan byk2 balik kmpg kali nie...


 Kalau dah turun MENGELAU..comform2 dpt ikan HARUAN BESAR2..apa lagi..buat BANTUT (bakar) la...ramuan dia..NYOQ (kelapa)..CILI BESAR..BAWANG BESAR..GULA MELAKA..SERAI..KUNYIT..semua barang tu kasi BLAND..jgn lumat sgt..SEPARA LUMAT..Ikan Haruan tu BELAH BELAKANG..INTI yang BLAND td sumbat dalam badan dia..

gambar no2 tu..nmpk x menu mkn tgh hari kami..HARUAN BANTUT..REBUNG MADU MASAK AIR..IKAN PEKASAM GORENG..SAMBIL CILI PADI..NASI PANAS..

 Aktiviti waktu siang mancing IKAN PUYU..PAYA BLKG UMAH je..bukan setakat PUYU..HARUAN..KELI KAMPUNG..SEPAT BENUA, SEPAT RONGGENG..korang nampak x KWSN SAWAH PADI DPN tu..umah aku dekat je ngan kawasan BENDANG...


 Gamak cuaca panas..RGHABAT (panjat) POKOK NYOQ..sebelah je dgn PAYA tempat mancing td..ambik yg MUDA2..PANJAT SENDIRI..Tu..DEE RIMAU panjat x pakai aper2 pon..Relaks..

Tu la al-kisahnyer mengelau..sepanjang berada dikampung..Tiap2 malam turun  memancing..Memancing ikan KELI KAMPUNG..TILAN..LAMPAM...PUYU..
 Keli kampung..Beza dgn KELI AFRIKA, Keli kampung bersaiz kecil dan nampak garisan berbentuk di kepala..keli afrika nie bdn bintik2..bersaiz MEGATRON...

 IKAN TILAN nie sedap isinya..ASAL USUL nama dia dari percakapan ORG CINA..TELAN..sbb pelat..dia sebut TILAN..ikan nie kalau mkn kail..dah tentu2 TELAN MATA KAIL..alamatnyer potong je la mata kail korang...

Apa2 pon..kalau balik kmpg..aku mesti turun MENGELAU..x kire MUSIM KEMARAU ker..AIR SUNGAI TINGGI ker..IKAN HARUAN x galak mkn umpan ker..yg penting..TURUN DULU..ADA REZEKI..ADA LA..USAHA DULU..PUKOI KAKI PON PUKOI LA...penutup kata...

WASSALAM...

11 comments:

Anonymous said...

sodapnya buat bantut..

RuanKering said...

Hahahaha..Bantut..mmg sedap..x yah mkn dgn nasi pon x pa...mkn dia saja..tambah2 part kepala..

dessy said...

sedap nye bakar ikan cmtu..
bila nk buat pekasam lagi..

sedapla aku makan ritu..

;)

RuanKering said...

Ader2..kalau nak lagi..tp tunggu stock dr perlis smp..skg stock abis..

Anonymous said...

oit ni apsal gambaq kelam2 ni

Anonymous said...

Kecoqqqq ayaq lioq bak hang tengok ikan haruan bakaq tu - Aku Budak Caster Kosmo! hehehehe

RuanKering said...

Jun: hahahah!! ruan bantut..mmg kecoq ayaq lioq..di KL susah nak carik ruan besaq2..

Anonymous said...

apdet D... dah bersawang ni..

RuanKering said...

Hahahahha!! tungu2..stock ader..pulau ketam mari..bg dia kuar kat majalah kembara kail dulu..kalau x payment x dpt nt..muahahahah...!!

Anonymous said...

ape salahnya masukkan stori bikin pekasam sendiri.. hik3.. bole gak kitorg blajaq

RuanKering said...

Oooo..idea yg bagus tu..bleh bukak post untuk buat pekasam..TQ2 bg pendapat..pekasam dah dalam proses..tunggu post yg akan dtg..