Sunday, January 23, 2011

Hai la Lampam..

SALAM..

LAMPAM JAWA..kepada kaki PANCING..mmg dah tau..lampam nie spesis senang nak daratkan..lain plak cite dia LAMPAM SUNGAI LANGAT NIE..punya la manja..mkn umpan pakai patok2 lari..patok2 larik..dah la sungai tu ader area jangkat (cetek)..dekat 2 bulan gua start main sungai nie..Baru Sabtu lepas (22.1.11) baru dpt nek LAMPAM JAWA.. kire...tiap2 hari Jumaat (hari off gua) pas maghrib sah2 lu org kena carik gua kat sungai..kalau rajin..Sabtu pon gua turun...
TIADA MINGGU TANPA MANCING...

Mcm biasa la..turun sensorang..tp..kat sungai msti ader mmber2 kaki pancing yg len..kdg2 tu..gua sorang je jadi PENUNGGU KAIL kat situ..lewat2 baru org mula turun mancing..limit time smp kol 3pagi je slalu..dah la pulak tu..nak kena redah hutan..semak samun untuk kuar ke main road..anjing jgn ckp..punya la byk..
tp sib baik x kacau org..

LAMPAM sini..kalau lu org nak tau punya la byk hal..umpan dah tentu2 cengkerik..mata kail mau kecik..mata udang (pek biru x der lobang)..dah tu plak..bila dia dah patuk umpan..lu org kena pegang pancing..x bleh men SEBAT REMBAT je..alamatnya...jd mcm gua awal2 dulu...ikan mkn umpan..REMBAT 0..REMBAT 0..setelah tanya ngan otai2 situ (brader2)...baru diaorg turunkan ilmu..kalau lu org nak tau cara dia..kena polo gua turun mancing..tunjuk praktikal..kalau x..susah nak terangkan..

Ni gambar sungai yg gua layan tiap minggu..
Tempat parking moto..smp sini je lu org bleh masuk parking..ader DAM PUNCAK NIAGA...tu la moto CEPAI (EX-5) org umah gua..dgn moto nie la gua kehulu ke hilir mancing..g DENGKIL pon shoot nek moto nie...senang..moto 4stroke..senang nak redah hutan..lopak2..semak samun..

Penanda aras sungai nie..lu org gk rumput bawah tu..malas2 je..gua bentang baju ujan..baring sambil jadi PENUNGGU KAIL...



 Pic lokasi sungai highway nie..sebulan dua dulu..yg tanah2 nie semua rumput..skg puncak niaga tengah buat benteng..nt2..best la mancing sini..benteng batu..mcm mancing kat TANJUNG GILE (Port Klang)..

  Lu org nak tau spesis yg ader kat sini:
KELI..LAMPAM JAWA..LEE KOH..BAUNG..TALAPIA..IKAN BANDARAYA..

 Tu spesis biasa..yang luar biasa:
KELAH..SEBARAU...

Citer pasal KELAH..depan mata gua bai..MALAM NEW YEAR..gua celebrate kat sungai nie la..ader la brader2 len..tp x dok sekali..blakang sudah panggil gua..angkat ikan tinggi2..gua ingat kot LAMPAM saiz MEGATRON..dtg dekat..nah kau..KELAH..dekat 1kg..brader tu lipat pancing..terus CALO BETE (balik)..nak bg KELAH tu hidup..lambat2 kang..mati plak kelah tu..SAH2 RM200 (per 1kg) dalam tgn kalau jual kat kedai 
AA LANGAT..syarat dia..ikan mesti hidup..

Gua plak ader la bwk nek ikan2 yg dianggap saiz besa kat sungai nie..antaranya..BAUNG..dkt 1kg..menonggeng2 pancing gua..lu org tau je la..BAUNG..kalau tarik pancing..maner RETI slow2 mcm LAMPAM..kalau bleh dia nak ambik ngan pancing2 skali..HAAAAAA lu org nak tau umpan aper gua pakai..JENG..JENG..JENG..TAPA KEMBOJA..sebekas RM35 hengget kat KEDAI TACK SENG PUDU..


Hahahahha..umpan TAPA KEMBOJA..bau dia.. UMANG AI..PEKONG..hanya pemancing tegar je sanggup pegang umpan nie..selain tu..ikan keli pon saiz OPTIMUS PRIME kat sini..jumaat baru2 nie..punya la BAGAK...kena plak set ringan...tuuu..rod wana biru dlm gambar tu..smpi x terangkat ngan pancing.....lame gak gua layan dia..dah la tebing tinggi..alih2 telucut dr mata kail..mau nyer x..mata kail udang saiz 12...TEKANGKANG mata kail gua..gua sempat tgk kpla je..nak capai dgn tgn x dpt..baru nak cekup..
dia HENJUT tali bawak lari ke tengah...anggaran..3-4kg..


Nie 3 SENJATA PEMUSNAH gua..mmg dah jadi tabiat gua..kalau mancing..x bleh jaga 1 pancing je..paling kurang 2 batang..selalunyer gua pakai 3 batang rod..yg gambar sebatang nie..KHAS untuk BAUNG..rod nie heavy action (keras skit) sesuai untuk tarik BAUNG yg agak LANGSI (kasar)..
2 batang gambar atas tu untuk ikan2 lain..set ringan je..rod pancing gua x der la yg bran mahal2..biasa2 je...tp....dah byk musuh diorang tewaskan..LOCENG..perati kat ujung rod gua tu..kalau x der LOCENG..susah skit nak cham ikan mkn..tambah2 plak mlm..

SKANG NIE GUA TGH UPDATE BLOG SAMBIL TGK JELAJAH JORAN 2010...TV3..HAHAHA..KENA PADA WAKTU DAH HARI... EPISOD IKAN TEMBARING (BLACK BASS @ KANAI)..GIGIL BAI TGK NASIR TARIK IKAN..

 EHSAN DARI: http://joranbh.blogspot.com/


 2 keping pic nie waktu mlm..lu org dpt tgk..org len x der lg..waktu nie gua sensorang lagi..tmpt nie siap ader lampu..so..x la GOYANG sgt kalau sensorang..

APER2 pon..dendam gua ngan LAMPAM JAWA sungai nie dah terbalas..dah tau teknik..tau lubuk..jaga2...PENCARIAN LAMPAM JAWA sungai nie akan beterusan..nak buat PEKASAM..

 ADOI...x fokus la nak karang ayat..JELAJAH JORAN punya hal..ok la BAI..abis sudah post untuk kali nie..tunggu minggu depan gua update lagi InsyaAllah kalau gua turun mancing..

TIADA MINGGU TANPA MEMANCING..
WASALAM..

7 comments:

DesAry said...

umpan dah kena ni ha..
perrgghh! nanti dh jadi pekasam jgn lupa bg kat saya ye..

yatt..pe lagi..PERAAMM!!

\(^__^)/

DesAry said...

ni umpan dh tekena dah ni haa...

hehhee..cepatla buat pekasam. pastu bg kt saya ya!
yatt..! pe lagi..kasi peram tau. saya nak!

\(^__~)/

RuanKering said...

kalau umpan dah mengena..aper lagi..SEMBAT la..ok2..nt pekasam dah siap..gua bg tau..kalau nak pekasam IKAN SAWAH..tunggu gua balik kmpg atau OTAI gua (abah) turun KL..

DesAry said...

oret bro! gua tunggu!!
hahahah!

Anonymous said...

D, kat umah aku ade stok pekasam ikan nie 12 ekoq.. sebaya cam ikan hang jgk.. bkn ikan sg langat tp ikan dari kedai pak aji.... pekasam sendri bikin

ni ke sungai sbelah tol 90sen?

p/s: kau blom cukup terer selagi kau tak dpt mancing LOKAN :D

-cik ah-

RuanKering said...

Cik ah...mcm mana rasa dia..ok x pekasam pak aji..ikan ape??

Haaa...nie la sungai tol 90sen..amcm..ada brani ka mau join..

Anonymous said...

Macam mana nk pegi sini? ada map ke?